superSymmetry by omnibus japan

superSymmetry by omnibus japan

COMPANY
CONTACT
Fragments
3DCGArt workCGDigital signageEventMotion graphicsOriginalShort movieSignageVideo installation

Fragments

2019
「ゆく河の流れは絶えずして、しかももとの水にあらず。よどみに浮ぶうたかたは、かつ消えかつ 結びて、久しくとゞまりたるためしなし。 世中(よのなか)にある人と栖(すみか)と、又かくのごとし・・・」 書家 木下真理子氏が選んで揮毫した鴨長明の『方丈記』の一節を、木下氏自身が正方形のピースに書を分断。 その分断されたセルをもとに、映像作家の山本信一が時間軸を与え、さらに音楽家 Corey Fuller氏が『方丈記』の言葉を分解・再構築したサウンドによって構成された映像作品。 映像制作の方法では、山本がしばしば用いる方法で、分断された文字をランダムに時間をずらしながら配置する仕組み(方程式)をつくり、そこへセルの素材を代入していき、得られる予期せぬ偶発的なパターンにインスパイアされ、再びそれらをフィードバックしたり、コマ単位で編集したりして時間軸を与えていく。 今回は音楽の手法でも、ピアノなどの楽器の他に、木下氏が『方丈記』を朗読している素材をレコーディングして、分解し、音源として使用するという試みをしている。 木下氏が書の活動でコンセプトにしている空や縁起の感覚、Corey Fuller氏が取り組んでいるアンビエントの織りなす豊かな静寂、山本信一が作品で目指している風景を眺めるときのメタ的な視点、それぞれのアーティストのもつ世界観を『方丈記』を交点にしてコラボレーション。 常に“うつりかわるもの“を眺めながらも感じる”普遍的なもの“がテーマになっている。 新宿クリエイターズ・フェスタで、新宿の4つの屋外ビジョンで展開された後、文化庁『メディア芸術×文化資源 分散型ミュージアム』の一環で、イマーシブインスタレーションのバージョンを羽田空港で展開するなど、継続的なコラボレーションプロジェクトとして発展している。
Noesis
3DCGArt workAudio visual performanceCGMotion graphicsPerformanceVideo installation

Noesis

2017, 2018
00:05:52
In 2013, Syinichi Yamamoto was engaged in the project of "The Movements" which focused on visualization of big data. "The Movements" was created for the spherical display "Geo-Cosmos" installed at the National Museum of Emerging Science and Innovation as part of the permanent exhibition:- http://www.omnibusjp.com/supersymmetry/research/project_3.html In 2015, 2 years after the completion of "The Movements", he started the production of a 3D fulldome film entitled "The Man from the 9 Dimensions" which was released in 2016 and is been screened at the Dome Theater Gaia at the National Museum of Emerging Science and Innovation ever since. He was in charge of the visualization of scientific concepts about superstring theory in theoretical physics and was also in charge of thevisual direction of the film:- http://www.omnibusjp.com/supersymmetry/research/project_7.html Science and art have been getting closer in media art scene. Visualization of data and visualization of wave shapes has been actively pursued. As an extension of the above-mentioned 2 projects which focused on data visualization and visualization of scientific concepts, the project of "Noesis" represents philosophical concept visualization which visualizes the concept and thoughts of the origins of Nature, the Universe and all things from the perspective of art. The whole duration of the work is 30mins with each track having its own theme such as: Each track with total length of 30-min has its own theme such as "view point reversal", "position invalidation", "elemental particle", "time", etc., but on track 04 "Emerging Design", the concept of "trajectory of moments" is featured as the main theme of the project as a whole which follows the trajectory of time. Dimitris Kontopoulos, a science curator with whom Synichi has been collaborating since 2016 participated in making the concept of this project. Tetsuji Ohno (Intercity-Express) who has continued to collaborate with Synichi helped him to create the sound design of the 8 tracks. For 3D visualization in high resolution, Seiichi Sega (superSymmetry) also participated in this project and provided not only drawings of computer generated images by physics calculations, but interactive performances using TouchDesigner. - Premiere screening at MUTEK.JP: Because the main venue of MUTEK.JP held in 2017 was the National Museum of Emerging Science and Innovation, we decided to create a version of "Noesis" which would be highly optimized to the 3D fulldome system of the Museum’s Dome Theater Gaia, so that viewers can enjoy an audio visual performance of the project under the specifications of the 3D dome system to the fullest extent. 山本信一は2013年に科学データに基づいたデータビジュアライゼーション作品「軌跡~The Movements」を手掛けました。 この作品は、日本科学未来館の球体ディスプレイ「ジオ・コスモス」の常設コンテンツで、球体映像作品です。 http://www.omnibusjp.com/supersymmetry/research/project_3.html そして、ビッグデータの可視化に取り組んだ「軌跡~The Movements」の2年後の2015年から制作を開始し、2016年に日本科学未来館のドームシアターガイアで公開された3Dフルドーム作品「9次元からきた男」に参加し、理論物理学の超ひも理論をテーマにした科学概念の可視化やビジュアルディレクションを担当しました。 http://www.omnibusjp.com/supersymmetry/research/project_7.html メディアアートシーンではサイエンスとアートが近づき、データや音の波形などのビジュアライゼーションが積極的にされてきましたが、本作はデータビジュアライゼーションや科学の概念を可視化した先の2つの作品の延長上で、今度はアート的視点から自然や宇宙、万物の根源を考えた時の概念、思想を視覚化したフィロソフィ ビジュアライゼーション(philosophical concept visualization)作品(※)です。 トータル30分を構成する各トラックでは、それぞれ“視点の逆転”“位置の無効化”“素粒子”“時間”などをテーマにしながら、全体では、トラック04の「Emerging Design」でフューチャーしたコンセプトである”瞬間の堆積”が描き出す、時間が描く軌跡の形状をこの作品トータルの大きなメインテーマにしています。 2016年からサイエンスキュレーター・デミトリス コドプロス氏(Mr. Dimitris Kontopoulos)とコンセプトでコラボレーションしながら、サウンドデザインでは継続的にコラボレーションをしているIntercity-Express(大野哲二氏)と8つのトラックで構成しました。 また、高解像度の3Dビジュアライズでは瀬賀誠一(superSymmetry)も参加し、物理演算によるCGイメージの描画だけでなくTouchDesignerのインタラクティブパフォーマンスを行ないました。 ※フィロソフィ ビジュアライゼーション・・・この場合の「フィロソフィ」は、万物の根源のあり方や原理を追究して得られた知識や経験、人生観を指す。 -MUTEK.JPでのプレミア公開。 2017年に開催されたMUTEK.JPのメイン会場が日本科学未来館であったため、同館の有するドームシアターガイアの3Dドームシステムに最適化されたバージョンで、ドームのスペックを最良に体感できるオーディビジュアルパフォーマンスを計画し、公開しました。
_SOMEWHERE
3DCGArt workCGDigital signageEventInstallationOriginalSignageVideo installation

_SOMEWHERE

2018
00:01:15
This work has been entered in “Shinjuku Creators Festa 2018”. It originated from the abstract image captured from people walking in Shinjuku, visualizing the image freely and flexibly. The city of Shinjuku itself, the buildings and people - they all seem to be heading in a certain direction, growing and developing. Though we are not quite sure what to make of these forms, we are simply struck by the beauty of their silhouette. Seeing that it shares a common concept with a chemical reaction formula called “reaction diffusion”, we have incorporated into this piece of work a spontaneously created cycle pattern using Houdini and TouchDesigner. Three different patterns of the work were presented on “Digital Signage EST VISION by LUMINE EST”. 「新宿クリエイターズ・フェスタ2018」出品作品。 新宿を歩く人々を抽象化して捉えたイメージを元に、自由に視覚化した作品です。 新宿という都市や建物、人々はどこかに向かって成長しているように見えるが、形成された姿はいったい何と言えるのかはまったくわからない、ただシルエットとして美しいと感じます。 その考え方はreaction diffusionという昔からある化学反応式ととても近かったので、自発的に生まれる周期パターンをHoudiniとTouchDesignerを併用し、表現の中に組み込みました。 「デジタルサイネージ EST VISION by LUMINE EST」で、3パターンの違った映像を展開しました。
Voice of Vision
Art workCGDigital signageEventInstallationMotion graphicsOriginalShort movieSignageVideo installation

Voice of Vision

2018
00:01:35
Since 2013, we have participated in a public art project called “Shinjuku Creators Festa”. Voice of Vision took part in this festival in 2018. Using traditional electronic music as its motif, Voice of Vision suddenly starts a countdown toward something undescribed. With a techno-pop taste, this countdown graphic appears in the city of Shinjuku out of nowhere. This graphic is an experimental collaboration between graphic creator Seiya Nakano and musician duo Satoshi & Makoto. Seiya Nakano is one of the most profound technical director in Japan with an abundant experience from projection mapping to large-sized graphic installation. The members of the duo Satoshi & Makoto met at Kraftwerk’s Japan tour. They released their music from a Dutch music label called Safe Trip and has gained reputation since then. Their music is very unique. For Voice of Vision, Satoshi & Makoto used vintage synthesizer from the ‘80s and ‘90s and created this music by intricately simulating each sound. The equipment we used for both graphic and sound are all vintage and utilized various techniques. Therefore, we isolated ourselves from the up-to-date mainstream machines. It is said that the origin of techno-pop is the ‘80s classic old school. This music is an homage to the origin and we made an attempt to collaborate with the artists who can feel empathy with this idea. 2013年から参加しているパブリックアートプロジェクト「新宿クリエイターズ・フェスタ」の2018年に出品した作品。 エレクトリックミュージックの古典的なモチーフを使用して、テクノポップのテイストのモーショングラフィックが新宿のストリートに現れ、何かにむけてカウントダウンしてゆきます。 今回は映像を中野誠也(Seiya Nakano)氏、音楽をSatoshi & Makotoというアーティストと実験的にコラボレーションしました。 中野誠也氏はプロジェクションマッピングや大型映像インスタレーションで、日本の数多くの有名なプロジェクトを手掛けてきたテクニカルディレクターで、音楽のSatoshi & Makotoは、Kraftwerkの来日ライブで出会ったアーティストで、オランダ safe trip レーベルからリリースした作品が話題を呼んでいます。 音楽はオリジナルで、Satoshi & Makotoが今回のために80〜90年代のビンテージシンセサイザーや、緻密にシミュレートした音源を駆使して制作しました。 映像も音も、現在のメインストリームにあるツールとは異なり独特な方法やビンテージ機材を起用して制作しています。 80年代のオールドスクールのテクノポップにクリエイティブの原点を持っていて、共感できるアーティストと、今回はテクノカルチャーへのオマージュとして、コラボレーションを楽しみました。
DOLLHOUSE
3DCGAudio visual performanceEventLive actionMotion graphicsMusic videoMVPerformance

DOLLHOUSE

2018
00:00:40
DOLLHOUSE is a piece of work we did with a rock band called Radical Hardcore Clique. We directed a VJ-ing work which uses 2 layers of screen. These layers are made of high-luminous clear display and we mounted them on “MNGL”, a new-generation DJ booth. In the actual performance, we had the musicians stand right in the middle of the 2 screens. Based on graphics created by Synichi Yamamoto, DOLLHOUSE created a world of crazy and psychedelic club scene using interactive technologies. For instance, we delay-mapped real-time 3D motion graphic and also created a physical simulation graphic which is based on mathematical super formula. DOLLHOUSE was performed in [BRDG], a collaboration event of music and graphics, and at [ADIRECTOR vol.1-DOLLHOUSE], an event which enunciates ENTER-TECH (entertainment + technology). [ADIRECTOR] took place from August 4th to August 27th 2018. They rented a whole 4 story building facing the crosswalk of Harajuku. The main organizer of the event was a masked unit from Avex Music called [2nd Function]. 高輝度透明ディスプレイを配置した次世代DJブース「MNGL」を使用し、アーティストRadical Hardcore Cliqueを中心に前後に設置された2レイヤーの映像をVJ演出しました。 山本信一のGraphicsをベースにDelay Mappingさせたリアルタイムの3Dモーショングラフィックや、super formulaの数式をモデルに物理シミュレーションさせた映像などを使用し、クラブシーンでのクレイジーでサイケデリックな世界観をインタラクティブに表現しました。 映像と音楽の交配イベント「BRDG」と、ENTER-TECH (エンタテインメント + テクノロジー)をかかげるエイベックス内の組織「2nd Function」を中心に2018/8/4-8/27の期間中、表参道交差点に面する4階建てのビルを丸ごと貸切った「ADIRECTOR vol.1- DOLLHOUSE」の会場で行われました。
JUDGE
3DCGArt workCGDigital signageEventInstallationMotion graphicsOriginalShort filmShort movieSignageVideo installation

JUDGE

2018
00:01:14
Inspired by an artist SUNNOVA’s same-titled music, JUDGE was created for a special exhibition within an event called “Shinjuku Creators Festa”. The theme for this exhibition was “Visualize Shinjuku”. We created the visual image based on the concept of the music: “Do Not Label Us”. In our work, you will see the real-life and the vulgar element of Shinjuku which transform everyday. Yet at the same time, you will also see jungle of skyscrapers which gives an artificial impression. Then a question arises: Does the city that we actually see and the people right in front of us really exist? The world of JUDGE expresses the complicated world view of truth and lies by creating a collage of Shinjuku which we actually shot as well as non-graphic elements which do not exist. 「新宿クリエイターズ・フェスタ」の企画展示「Shinjuku City Visualize」において、“新宿の視覚化(=ビジュアライズ)”というテーマでSUNNOVA氏の同名楽曲からインスパイアされた映像を制作。 楽曲のコンセプトである「決め付けないで」をもとにビジュアルイメージを構築した。 新宿の持つ日々移ろう猥雑さと、対極的にそびえたつビル群。今、目に見ている街並や行き交う人達は本当に存在するのか。 撮影した新宿の街並とそこには存在しないグラフィックのエレメントをコラージュしながら、嘘と本当が錯綜するような世界観を作り上げた。

Loading...

No more content

Error loading content